W naszym przedszkolu
Dzieci
Rodzice
Designed by: |
web hosting
|
Statut Przedszkola |
STATUT PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO W TARNOWCU
I. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o: - ustawie: należy przez to rozumieć Ustawę o systemie oświaty, - przedszkolu: należy przez to rozumieć Przedszkole Publiczne w Tarnowcu, - organie prowadzącym: należy przez to rozumieć Gminę Tarnów - organie sprawującym nadzór pedagogiczny: należy przez to rozumieć Kuratorium Oświaty w Krakowie.
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1. Przedszkole nosi nazwę: Przedszkole Publiczne w Tarnowcu. Przedszkolu może być nadane imię: Imię nadaje organ prowadzący na wniosek rady pedagogicznej Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Tarnów. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Małopolski Kurator Oświaty w Krakowie Delegatura w Tarnowie. Przedszkole używa pieczęci w brzmieniu: Przedszkole Publiczne w Tarnowcu 33-112 Tarnowiec Tel. ( 0-14) 6795 - 183 § 2
Przedszkole działa na podstawie:
§ 3
2. rodziców w formie opłat stałych za pobyt dziecka w przedszkolu 3. Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania przedszkola
§ 4.
a. systematyczne i atrakcyjne działania wychowawcze i edukacyjne, b. rozpoznawanie możliwości rozwojowych, c. udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej, d. stwarzanie warunków do uczestniczenie w działaniu, przeżywaniu, poznaniu samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno - kulturalnej i przyrodniczej, e. wzbogacanie zasobu jego własnych doświadczeń, f. budzenie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej oraz wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną. g. wspomaganie rodziny w wychowaniu, h. przygotowanie do podjęcia nauki szkolnej. 3. Wynikające z powyższych celów zadania, przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych: a. poznawanie i rozumienie siebie i świata, b. nabywanie umiejętności poprzez działanie, c. odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie, d. budowanie systemu wartości. 4. Działania wychowawcze, opiekuńcze i edukacyjne przedszkola skupiają się na następujących celach:
5. Przedszkole w osiąganiu celów realizuje zadania w ramach następujących obszarów działalności edukacyjnej przedszkola:
a. organizowanie indywidualnych i grupowych spotkań rodziców z nauczycielami i dyrektorem przedszkola, b. prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców, c. zapraszanie na uroczystości przedszkolne z udziałem dzieci, d. umożliwienie rodzicom uczestnictwa w codziennym życiu przedszkola, e. włączenie rodziców w działalność przedszkola, f. organizację spotkań z psychologiem, pedagogiem i innymi specjalistami oraz prowadzenie dyskusji na tematy wychowawcze, g. wypożyczanie czasopism oraz odpowiedniej literatury pedagogicznej. h. przekazywanie rodzicom rzetelnej diagnozy stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości odpowiednio do potrzeb wspomagać.
§ 5. 1. W ramach posiadanych możliwości przedszkole organizuje i udziela wychowankom, ich rodzinom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
2. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne. 3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana na wniosek: a. rodziców, b. nauczyciela, c. pedagoga, d. psychologa, e. poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej. 4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu w formie: a. zajęć logopedycznych, b. porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli.
§ 6.
1. Przedszkole może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną.
§ 7
możliwości rozwojowych dziecka.
ROZDZIAŁ III
Zdrowie i bezpieczeństwo dzieci
§ 8. 1. Przedszkole sprawuje opiekę w czasie pobytu dziecka w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem, zapewniając bezpieczeństwo: a. każda grupa powierzona jest opiece jednej lub dwóch nauczycielek, b. podczas zajęć i zabaw wymagających szczególnej ostrożności nauczyciel zobowiązany jest poprosić o pomoc woźną lub innego pracownika przedszkola, c. za prawidłowy i bezpieczny dobór pomocy, zabawek i sprzętu znajdującego się w sali zabaw odpowiada nauczyciel, któremu powierzono oddział, d. wychodzenie poza teren przedszkola odbywa się pod opieką nauczycielki i woźnej, e. każdorazowe wyjście dzieci poza teren przedszkola odnotowywane jest w zeszycie wycieczek, f. w grupie najmłodszej jest zatrudniona osoba jako pomoc nauczycieli, pomagająca w sprawowaniu opieki.
2. Organizacja wycieczek poza miejscowość, w której jest siedziba przedszkola odbywa się z zachowaniem szczególnego bezpieczeństwa : a. wycieczki organizowane są przede wszystkim na terenie najbliższej okolicy i regionu geograficzno-turystycznego, b. wycieczkę prowadzi i odpowiada za bezpieczeństwo jej uczestników wyznaczony przez dyrektora spośród zatrudnionych nauczycieli – kierownik, c. każdorazowo przy organizacji wycieczki uzyskuje się od rodziców pisemną zgodę na wyjazd, uwzględniającą również brak przeciwwskazań zdrowotnych dotyczących udziału dziecka w wycieczce, d. opiekunami wycieczki powinni być nauczyciele, pracownicy obsługowi przedszkola, lub w uzgodnieniu z dyrektorem, rodzice dzieci biorących udział w wycieczce, e. liczba opiekunów nie może być mniejsza niż jedna osoba dorosła na każde 10 dzieci biorących udział w wycieczce, f. każdorazowo przy organizacji wycieczki kierownik wypełnia „kartę wycieczki”, która jest zatwierdzana przez dyrektora i organ sprawujący nadzór pedagogiczny lub prowadzący.
§ 10. 1. W przedszkolu nie podaje się dzieciom żadnych leków. 2. W przypadku zauważenia przez nauczyciela symptomów choroby u dziecka jest on zobowiązany jak najszybciej skontaktować się z rodzicami lub opiekunami, a w przypadku braku kontaktu skonsultować się z lekarzem. 3. Nauczyciel, lub inny pracownik przedszkola, który zauważył lub dowiedział się o wypadku jakiemu uległo dziecko, zobowiązany jest udzielić niezwłocznie pierwszej pomocy poszkodowanemu i natychmiast wezwać pomoc lekarską. Następnie niezwłocznie powiadomić dyrektora przedszkola, rodziców lub prawnych opiekunów dziecka oraz zabezpieczyć miejsce wypadku. 4. W przypadku podejrzenia o zatrucie pokarmowe lub chorobę zakaźną na terenie przedszkola, dyrektor zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić właściwego inspektora sanitarnego. § 11. 1. Dziecko jest przyprowadzone i odbierane z przedszkola przez rodziców (opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo. 2. Rodzice lub prawni opiekunowie mogą w wyjątkowych sytuacjach upoważnić inne osoby do przyprowadzania lub odbierania dziecka. 3. Upoważnienie rodzice sporządzają na przygotowanych przez przedszkole drukach i przedkładają nauczycielowi w oddziale. 4. Rodzice zobowiązani są zgłaszać nauczycielowi w oddziale fakt wygaśnięcia upoważnienia dla danej osoby. 5. Dziecko może być przyprowadzane i odbierane z przedszkola wyłącznie przez osobę pełnoletnią. 6. Osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola obowiązana jest osobiście oddać je pod opiekę nauczyciela, bądź pracownika dyżurującego w szatni. 7. Osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu.
§ 12.
ROZDZIAŁ IV
Organy przedszkola
§ 13. 1. Organami przedszkola są: a. dyrektor przedszkola, b. rada pedagogiczna, c. rada rodziców.
§ 14.
3. Dyrektor w szczególności:
m. współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
4. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami: a. zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników, b. występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola, c. przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom przedszkola, d. występuje z urzędu w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
§ 15. 1. W przedszkolu działa rada pedagogiczna. 2. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji zadań statutowych dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. 3. W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor przedszkola oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu. 4. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadamianie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady. 5. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola. 6. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po półroczu i po zakończeniu rocznych zajęć dydaktycznych oraz w miarę bieżących potrzeb. 7. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora, organu prowadzącego przedszkole, albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej. 8. Do kompetencji rady pedagogicznej należy: a. zatwierdzanie planów pracy przedszkola, b. ustalanie w drodze uchwały, po zasięgnięciu opinii rady rodziców zestawu programów wychowania przedszkolnego biorąc pod uwagę możliwości wychowanków. c. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu, d. podejmowanie ustaleń w sprawie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola. e. podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy wychowanków. 9. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
10. Do kompetencji opiniodawczych rady pedagogicznej należy:
a. opiniowanie dopuszczenia do użytku w przedszkolu zaproponowanego przez nauczyciela programu wychowania przedszkolnego, b. opiniowanie powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola, gdy konkurs nie wyłonił kandydata albo do konkursu nikt się nie zgłosił, c. delegowanie przedstawiciela rady do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora przedszkola, d. opiniowanie przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora, e. możliwość wystąpienia do organu prowadzącego przedszkole z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora. Organ prowadzący przedszkole jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
g. opiniowanie organizacja pracy przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć, h. opiniowanie projekt planu finansowego przedszkola,
k. opiniowanie programu wychowawczego przedszkola,
m. wydawanie opinii w sprawie ustalenie oceny pracy dyrektora przedszkola, n. wnioskowanie o określenie ramowego rozkładu dnia w przedszkolu
p. zgłaszania i opiniowanie kandydatów na członków komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli.
§ 16. 1. W przedszkolu działa rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola. 2. W skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rady oddziału, wybranym w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału. Wyborów tych dokonuje się na pierwszych zebraniach w danym roku szkolnym. 3. Do kompetencji stanowiących rady rodziców należy:
4. Do kompetencji opiniodawczych rady rodziców należy:
5. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów przedszkola, organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola. 6. Rada rodziców w celu wspierania działalności statutowej może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
§ 17. 1. Poszczególne organy przedszkola współdziałają ze sobą gwarantując każdemu z nich: a. możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych ustawą i szczegółowo w statucie, b. bieżącą wymianę informacji pomiędzy sobą o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach. 2. Zaistniałe spory pomiędzy poszczególnymi organami rozwiązywane są w drodze porozumienia. 3. W przypadku, kiedy nie istnieje możliwość rozwiązania zaistniałego sporu w drodze porozumienia, organy przedszkola mają prawo zwrócić się o rozstrzygnięcie do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny zgodnie z następującą zasadą: a. spór: rada pedagogiczna – dyrektor do organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny, b. spór: rada rodziców – dyrektor do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny, c. spór: rada rodziców – rada pedagogiczna do dyrektora, d. spór: dyrektor – rada rodziców – rada pedagogiczna do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny. 4. Organ rozstrzygający jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku zainteresowane strony w ciągu 1 miesiąca od zawiadomienia.
ROZDZIAŁ V
Organizacja przedszkola
§ 18. 1. Przedszkole funkcjonuje przez rok szkolny z wyjątkiem przerwy wakacyjnej. 2. Przerwa wakacyjna ustalona jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora i rady pedagogicznej. 3. Przedszkole pracuje w godzinach od 600 do 1700 , w dni robocze od poniedziałku do piątku. 4. Czas pobytu dzieci realizujących podstawę programową wychowania przedszkolnego wynosi 5 godzin dziennie. 5. W zależności od potrzeb rodziców termin przerwy w pracy przedszkola oraz dzienny czas pracy mogą ulec zmianie.
§ 19 1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień. 2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25 z zastrzeżeniem ust. 3. 3. W zależności od potrzeb środowiska, za zgodą organu prowadzącego przedszkole może tworzyć oddziały integracyjne. Liczba dzieci w oddziale integracyjnym powinna wynosić od 15 do 20, w tym 3 - 5 dzieci niepełnosprawnych.
§ 20 1. Praca wychowawczo - dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego wybranego przez nauczyciela pracującego w danej grupie, spośród programów dopuszczonych do użytku szkolnego, albo programu samodzielnie opracowanego przez nauczycieli przedszkola w ramach działalności innowacyjnej i eksperymentalnej. 2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut. 3. Realizacja podstawy programowej odbywa się w godzinach: 800 – 1300 . 4. Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii, zgodnie z obowiązującymi przepisami przy zachowaniu pełnej tolerancji. 5. Na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów) w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe. 6. W dniach, w których odbywają się zajęcia dodatkowe czas realizacji podstawy programowej przedłuża się o czas trwania tych zajęć. 7. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi: a. z dziećmi w wieku 3 - 4 lat - około 15 min., b. z dziećmi w wieku 5 - 6 lat - około 30 min.. 8. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 21 1. Przedszkole jest czterooddziałowe. 2. W przedszkolu funkcjonują oddziały dla dzieci zbliżonych wiekowo: a. jeden oddział dla dzieci 3 - letnich b. jeden oddział dla dzieci 4 - letnich c. jeden oddział dla dzieci 5 - letnich d. jeden oddział dla dzieci 6 - letnich. 3. Liczba poszczególnych oddziałów oraz wiek dzieci w zależności od potrzeb mogą ulec zmianie. 4. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada: a. sale zajęć dla poszczególnych oddziałów, b. kuchnię, c. szatnię dla dzieci, d. łazienki dla dzieci i personelu, e. pomieszczenie administracyjne, f. pomieszczenia gospodarcze, g. ogród przedszkolny. 5. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do ich wieku.
§ 22 1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki określa arkusz organizacji przedszkola opracowywany przez dyrektora przedszkola. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący, po zaopiniowaniu przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w zakresie zgodności z przepisami. 2. W arkuszu organizacji określa się w szczególności: a. liczbę oddziałów, b. liczbę dzieci, c. czas pracy poszczególnych oddziałów, d. liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, e. ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, f. kwalifikacje nauczycieli, g. stopień awansu zawodowego, h. liczbę nauczycieli, w podziale na stopnie awansu zawodowego, przystępujących do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych w roku szkolnym, którego dotyczy dany arkusz organizacyjny, i. terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych.
§ 23 1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców. 2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. 3. W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci ramowy rozkład dnia określa zagospodarowanie czasu przebywania w przedszkolu:
§ 24 1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny od poniedziałku do piątku z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący. a. dzienny czas pracy przedszkola ustalony jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady pedagogicznej z uwzględnieniem czasu przeznaczonego na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wynosi 10 godzin dziennie tj. od godz. 600 do godz. 1630. b. przerwa w pracy przedszkola trwa w okresie od 1 lipca do 31 sierpnia, c. w zależności od potrzeb rodziców termin przerwy w pracy przedszkola oraz dzienny czas pracy mogą ulec zmianie. 2. W zależności od potrzeb rodziców w okresie przerw w pracy przedszkola może być organizowany dyżur dla dzieci uczęszczających do przedszkola. § 25 1. Zasady korzystania z wyżywienia i wnoszenia opłat: a. dzieci uczęszczające do przedszkola mają możliwość korzystania z jednego, dwóch lub trzech posiłków, b. wysokość opłat za korzystanie z posiłków ustala dyrektor w porozumieniu z rodzicami. c. opłaty za wyżywienie wnosi się miesięcznie z góry, d. opłaty za wyżywienie kwitowane są na drukach kwitariusza przychodowo – ewidencyjnego opłat, które są drukami ścisłego zarachowania, e. za każdy dzień nieobecności dziecka w przedszkolu przysługuje rodzicom zwrot wniesionej opłaty za wyżywienie, wypłacony z dołu, f. w przypadku dzieci kończących edukację przedszkolną oraz w miesiącu grudniu zwrot wniesionej opłaty następuje po zgłoszeniu przez rodziców przewidywanych nieobecności dziecka. 2. Opłaty za świadczenia przedszkola ustala Rada Gminy. 3. Opłaty pobiera intendent przedszkola w terminie podanym na tablicy ogłoszeń. 4. Wpłaty za zajęcia dodatkowe rodzice uiszczają w dniach przyjmowania opłat za wyżywienie. 5. Dyrektor przedszkola może wystąpić do opieki społecznej o finansowanie opłat za wyżywienie dzieciom z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej. 6. W zależności od potrzeb istnieje możliwość prowadzenia oddziału, w którym dzieci nie korzystają z posiłków. 7. Pracownicy mogą korzystać z wyżywienia.
ROZDZIAŁ VI
Pracownicy przedszkola
§ 26
a. sprawuje opiekę nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola, b. zaopatruje przedszkole w sprzęt i żywność, c. załatwia sprawy związane z utrzymaniem w stanie używalności pomieszczeń i sprzętu przedszkola, d. nadzoruje prawidłowe funkcjonowanie kuchni, e. współdziała z dyrektorem, radą pedagogiczną i radą rodziców. 6. Pomoc nauczyciela przedszkola obowiązana jest: a. spełniać czynności opiekuńcze i obsługowe w stosunku do wychowanków polecone przez nauczycielkę oraz wynikające z rozkładu dnia w przedszkolu, b. utrzymywać czystość w przydzielonych pomieszczeniach, c. pełnić dyżury w szatni. 7. Kucharka obowiązana jest: a. przyrządzać punktualnie zdrowe i higieniczne posiłki, b. przyjmować produkty z magazynu oraz dbać o ich racjonalne zużycie, c. brać udział w ustalaniu jadłospisów, d. dbać o pomieszczenia i sprzęt kuchenny. 8. Pomoc kuchenna obowiązana jest: a. pomagać kucharce w przygotowaniu posiłków, b. utrzymywać w czystości pomieszczenia kuchenne, c. załatwiać zlecone czynności związane z zakupem i dostarczaniem produktów. 9. Woźna obowiązana jest: a. utrzymywać w czystości salę zajęć, pomieszczenia i sprzęt przedszkola, b. spełniać czynności opiekuńcze i obsługowe w stosunku do wychowanków wynikające z rozkładu dnia w przedszkolu, c. podawać dzieciom posiłki oraz sprzątać po posiłkach, d. pomagać nauczycielce podczas spacerów i wycieczek, e. spełniać czynności pomocnicze podczas ubierania i rozbierania dzieci, f. przygotować leżaki do odpoczynku dzieci, g. wykonywać prace ogrodnicze w ogrodzie przedszkolnym. 10. Konserwator - ogrodnik obowiązany jest: a. dbać o utrzymanie w stanie używalności urządzenia grzewcze, b . dbać o utrzymanie w przedszkolu odpowiedniej temperatury, c. dbać o stan urządzeń technicznych w przedszkolu oraz dokonywać drobnych napraw sprzętu i zabawek, d. dbać o stan urządzeń i sprzętu na placu zabaw dla dzieci, e. wykonywać prace ogrodnicze w ogrodzie przedszkolnym. 11. Wszyscy pracownicy zobowiązani są do przestrzegania przepisów bhp oraz regulaminów obowiązujących w przedszkolu.
§ 27 1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednej lub dwóch nauczycielek w zależności od czasu pracy oddziału podanym w arkuszu organizacyjnym. 2. W miarę możliwości nauczyciel prowadzi swój oddział przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola, co zapewnia ciągłość i skuteczność pracy wychowawczej i dydaktycznej.
§ 28 1. W przedszkolu zatrudniani są nauczyciele posiadający kwalifikacje do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. 2. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem ich godności osobistej 3. Do zadań nauczycieli należy w szczególności: a. współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania w przedszkolu realizowanego w danym oddziale, b. respektowanie i gwarantowanie praw zawartych w Konwencji Praw Dziecka, wobec każdego dziecka, bez jakiejkolwiek dyskryminacji, ze względu na rasę, kolor skóry, płeć, język, religię, pochodzenie narodowe, etniczne lub społeczne, status majątkowy, niepełnosprawność, c. przekazywanie rodzicom (prawnym opiekunom) informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju. d. planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo - dydaktycznej i opiekuńczej oraz odpowiedzialność za jej jakość, e. prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji, f. współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno - pedagogiczną oraz opiekę zdrowotną i inną w zależności od potrzeb, g. realizowanie zadań z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieci w czasie zajęć zorganizowanych przez przedszkole, h. przeprowadzenie diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej,
4. Nauczyciel przedstawia dyrektorowi przedszkola program wychowania przedszkolnego. 5. Nauczyciel w realizacji programu wychowania przedszkolnego ma prawo do swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne. 6. Nauczyciel w swojej pracy ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek kształcenia i doskonalenia nauczycieli. 7. Nauczyciele mianowani i dyplomowani podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela .
ROZDZIAŁ VII
Rodzice § 29 1. Przedszkole współdziała z rodzicami w realizacji swoich celów i zadań, wykorzystując różne formy: a. zebrania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze:
b. podczas zebrań organizowane są spotkania z pedagogiem, psychologiem oraz w miarę potrzeb innymi specjalistami; c. w miarę potrzeb mogą być prowadzone warsztaty dla rodziców. 2. Kilka razy w ciągu roku organizowane są przedszkolne uroczystości okolicznościowe z udziałem rodziców i innych zaproszonych gości. 3. W zależności od potrzeb mogą być organizowane konsultacje indywidualne rodziców z nauczycielami.
§ 30
1. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy: a. przestrzeganie postanowień niniejszego statutu, b. respektowanie podjętych uchwał rady pedagogicznej, c. współdziałanie z przedszkolem mające na celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo - dydaktycznych wspomagających rozwój dziecka, d. przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola zapewniając mu pełne bezpieczeństwo, e. terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu, f. informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, g. niezwłoczne zawiadamianie przedszkola o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych dziecka, h. włączanie się pod kierunkiem nauczyciela do kształtowania u dziecka określonych w podstawie programowej wiadomości i umiejętności i. wspieranie osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenie trudności na jakie natrafiają. 2. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego, są zobowiązani do: a. dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola, b. zapewnienia regularnego uczęszczania na zajęcia. 3. Niedopełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Przez niespełnienie obowiązku przedszkolnego należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50 %. 4. Rodzice mają obowiązek uczestniczenia w zebraniach, uroczystościach i innych formach organizowanych przez przedszkole.
§ 31 1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju. 2. Rodzice mają prawo do: a. zapoznania z programem wychowawczo - dydaktycznym oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale, b. uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka. c. uzyskiwania porad i wskazówek od nauczyciela, pedagoga, psychologa służących rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych, d. wyrażania i przekazywania nauczycielowi i dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola. e. wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i sprawującemu nadzór pedagogiczny poprzez radę rodziców.
ROZDZIAŁ VIII
Wychowankowie przedszkola
§ 32 1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 - 6 lat 2. Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym , w którym dziecko kończy 6 lat. 3. Dziecko w wieku 5 lat ma prawo do odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego
4. Dyrektor przedszkola może przyjąć dziecko w wieku powyżej 6 lat posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat. 5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku. 6. Dzieci uczęszczające do przedszkola mają prawo do: a. właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo - wychowawczo - dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, którego celem jest:
b. bezpiecznego pobytu w przedszkolu oraz ochrony przed wszelkimi formami przemocy, c. życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo - dydaktycznym przez:
d. opieki w trudnej sytuacji materialnej i życiowej, która realizowana jest w porozumieniu ze służbami pomocy społecznej przy urzędzie gminy.
§ 33 1. W przypadku naruszenia praw dziecka rodzice lub prawni opiekunowie mają prawo składać skargi i zażalenia do dyrektora przedszkola: a. skargi i zażalenia można wnosić pisemnie lub ustnie, b. w przypadku złożenia skargi lub zażalenia w formie ustnej dyrektor sporządza protokół, który podpisuje wnoszący oraz dyrektor, c. w protokole zamieszcza się opis sprawy, datę przyjęcia, imię, nazwisko i adres wnoszącego, d. dyrektor przedszkola przeprowadza wyjaśnienie wniesionej sprawy, a następnie w formie pisemnej zawiadamia wnoszącego o wynikach, e. termin rozpatrzenia wniesionej sprawy nie może być dłuższy niż 1 miesiąc, f. rozpatrując sprawę dyrektor przedszkola może zasięgnąć opinii rady pedagogicznej lub rady rodziców, g. od decyzji dyrektora wnoszący może odwołać się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny, h. dyrektor pozostawia bez rozpatrzenia skargi i zażalenia nie zwierające imienia , nazwiska i adresu wnoszącego.
§ 34
1. Dziecko uczęszczające do przedszkola ma obowiązek: a. przestrzegać zasad form współżycia ustalonych w zbiorowości przedszkolnej, a szczególnie:
b. przestrzegać zasad równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek, c. szanować sprzęt i zabawki jako wspólną własność, d. uczestniczyć w pracach porządkowych i samoobsługowych, pełnić dyżury, e. przestrzegać zasady podporządkowania się kolegom pełniącym dyżur, f. używać form grzecznościowych wobec osób dorosłych i kolegów, g. zdyscyplinowane zgłaszać się na zbiórki, zwłaszcza w czasie spacerów i wycieczek, h. pomagać słabszym kolegom, i. dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych kolegów,
2. Dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków: a. na wniosek rodziców dziecka, b. w przypadku nieusprawiedliwionego nieuczęszczania do przedszkola powyżej miesiąca.
3. Skreślenie może nastąpić po uprzednim pisemnym zawiadomieniu rodziców.
§ 35
10. Do przedszkola w pierwszej kolejności są przyjmowane: a. dzieci w wieku 6 lat odbywające roczne przygotowanie przedszkolne, b. dzieci matek lub ojców samotnie je wychowujących, c. dzieci matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie odrębnych przepisów, d. dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych. 11. W przypadku odmowy przyjęcia dziecka rodzicom przysługuje prawo pisemnego odwołania się od decyzji komisji do dyrektora przedszkola w terminie 14 dni licząc od daty podania do wiadomości, wyników rekrutacji. 12. Dyrektor rozpatruje odwołanie w terminie 14 dni od daty złożenia pisma. 13. O podjętej decyzji dyrektor informuje na piśmie, tak podjęta decyzja jest ostateczna.
ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe.
§ 36
Jednolity tekst Statutu został uchwalony na posiedzeniu rady pedagogicznej dnia: 31.08.2009 r. |